ΕΠΙ ΛΕΞΕΙ - Μονάδα Λόγου + Γραφής


Λογοθεραπεία, Μαθησιακές δυσκολίες, Εργοθεραπεία, Ψυχολογική υποστήριξη, Ειδική αγωγή
Αναζήτηση

Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής- Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ)

Όταν ο.. Γιάννης δεν είναι απλά ζωηρός

Του Απόστολου Πηγιάκη, Ειδικού Παιδαγωγού, Διευθυντή του Επιλέξει, Ειδικής Μονάδας Λόγου και Γραφής, Νέα Μάκρη

« Ο Γιάννης πάει στην Α δημοτικού. Οι γονείς του τον χαρακτηρίζουν ως ένα πολύ ζωηρό παιδί. Πράγματι από πολύ νωρίς ο Γιάννης έδειξε να έχει μεγάλες δυσκολίες στο σχολείο. Μέσα στην τάξη είναι διαρκώς ανήσυχος ενώ κάποιες φορές σηκώνεται από τη θέση του την ώρα του μαθήματος. Η δασκάλα του λέει ότι ακόμη και όταν δείχνει να προσέχει, πετάγεται για να απαντήσει μία ερώτηση διακόπτοντας τους άλλους ή ακόμη και την ίδια πριν ολοκληρώσει. Στο διάλειμμα η εικόνα είναι ανάλογη. Ο Γιάννης τρέχει πέρα δώθε και σκαρφαλώνει εδώ και εκεί. Πολλές φορές έχει χτυπήσει ο ίδιος ή έχει προκαλέσει τον τραυματισμό συμμαθητών χωρίς να το θέλει. Οι φίλοι του τον αγαπούν αλλά παραπονιούνται ότι ο Γιάννης δεν μπορεί να ακολουθήσει τους κανόνες των παιχνιδιών τους. Οι γονείς του έχουν απελπιστεί. Κάθε μέρα που περνά, ο Γιάννης μένει πίσω στη μάθηση, ενώ από το σχολείο ήδη τους ενημέρωσαν για το ενδεχόμενο να επαναλάβει την τάξη. Αποφάσισαν λοιπόν να απευθυνθούν σε ειδικό».

Η περίπτωση του Γιάννη είναι η χαρακτηριστική εικόνα ενός παιδιού που αντιμετωπίζει ΔΕΠ-Υ. Πρόκειται για μία διαταραχή η οποία σχετίζεται κυρίως με την αδυναμία συγκέντρωσης και προσοχής, καθώς επίσης και την υπερκινητικότητα.

Η ΔΕΠ-Υ πρωτοεμφανίζεται στη νηπιακή ηλικία αλλά ακολουθεί το άτομο σε όλη την σχολική του πορεία και ευρύτερη ζωή του ενώ τα συμπτώματά της δεν περιορίζονται μόνο στο σχολείο αλλά σε όλο το φάσμα της κοινωνικής ζωής.

Προκειμένου να τεθεί η διάγνωση, τα συμπτώματα της ΔΕΠ-Υ πρέπει να έχουν κάνει την πρώτη τους εμφάνιση πριν από το 7ο έτος και να διαρκούν για τουλάχιστον 6 μήνες, προκαλώντας σημαντικές δυσκολίες στη λειτουργικότητα του παιδιού.

Τα κριτήρια διάγνωσης εστιάζουν σε δύο τομείς, την απροσεξία- αφηρημάδα και την υπερκινητικότητα. Ανάλογα με τον αριθμό των κριτηρίων κατά τη διάγνωση ορίζεται η μορφή της δυσκολίας. Αυτό με απλά λόγια σημαίνει ότι κάποια παιδιά με ΔΕΠ-Υ μπορεί να μην εμφανίζουν τόσο έντονη υπερκινητικότητα ωστόσο να έχουν εξίσου σημαντική δυσκολία στη συγκέντρωση με εκείνα που την εμφανίζουν. Σε κάθε περίπτωση η εκτίμηση πρέπει να γίνεται από ειδικούς και όχι να βασίζεται σε απλουστεύσεις και στερεότυπες απόψεις από τρίτους.

Η αντιμετώπιση της ΔΕΠ-Υ γίνεται μέσω εξατομικευμένου θεραπευτικού προγράμματος που καταρτίζεται από διεπιστημονική ομάδα (παιδοψυχίατρο, ψυχολόγο, ειδικό παιδαγωγό, εργοθεραπευτή κλπ). Σε κάθε περίπτωση χρειάζεται η συνεργασία και η κατανόηση τόσο γονέων όσο και σχολείου για την αντιμετώπισή της. Σε σοβαρές περιπτώσεις χορηγείται φαρμακοθεραπεία με σκοπό τη μείωση της έντασης συμπτωμάτων για συγκεκριμένο χρόνο ώστε να επιτραπεί η υλοποίηση των λοιπών πτυχών του προγράμματος.

Χωρίς αυτό το ειδικό πρόγραμμα η ΔΕΠ-Υ μπορεί να προκαλέσει πολλά επιπλέον προβλήματα (χαμηλή αυτοεκτίμηση, επιθετική συμπεριφορά, ακαδημαϊκή αποτυχία κλπ). Αντίθετα η εξειδικευμένη παρέμβαση και η συνεργασία όλων μειώνει την αναταραχή της ΔΕΠ-Υ στο παιδί και τον περίγυρό του και συντελεί στην πρόοδό του και την υγιή του ανάπτυξη.




Νέα Μάκρη: Αγ. Κων/νου 6, 19005
ΤΗΛ: 2294095885
ΚΙΝΗΤΟ: 6937303071
Αθήνα: Λένορμαν 255
ΤΗΛ: 2105155906
ΚΙΝΗΤΟ: 6972023288