ΕΠΙ ΛΕΞΕΙ - Μονάδα Λόγου + Γραφής


Λογοθεραπεία, Μαθησιακές δυσκολίες, Εργοθεραπεία, Ψυχολογική υποστήριξη, Ειδική αγωγή
Αναζήτηση

Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες

Όταν ο Γιάννης δεν είναι απλά απρόσεκτός στα μαθήματά του...

Του Απόστολου Πηγιάκη, Ειδικού Παιδαγωγού (M. Ed.), Διευθυντή του Επιλέξει, Ειδικής Μονάδας Λόγου & Γραφής, apigiakis@yahoo.gr

 

Τα τελευταία χρόνια οι όροι «Ειδικές Μαθησιάκες Δυσκολίες» (Ε.Μ.Δ.) και «δυσλεξία» έχουν πλέον μπει στη ζωή εκπαιδευτικών, γονιών αλλά και μαθητών. Επίσης σε πολλές περιοχές της πόλης μας έχουν δημιουργηθεί ειδικές μονάδες για την αντιμετώπιση προβλημάτων λόγου και μάθησης. Τι άραγε να φανερώνουν όλα αυτά; Είναι μία ακόμη μόδα ή μήπως κάτι έχει αλλάξει ριζικά στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα των παιδιών μας;

Αυτό που συμβαίνει είναι απλά αυτό που σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες αποτελεί πραγματικότητα εδώ και χρόνια. Όπως εκεί έτσι και εδώ, έχει γίνει κατανοητό ότι η κατάκτηση του γραπτού, αλλά και πριν από αυτόν του προφορικού λόγου, είναι μία εξαιρετικά πολύπλοκη και επίπονη διαδικασία που μόνο δεδομένη δεν πρέπει να θεωρείται. Υπάρχουν λοιπόν αρκετές περιπτώσεις παιδιών που σε κάποια στιγμή της ανάπτυξής τους χρειάζονται υποστήριξη από ειδικό επιστημονικό προσωπικό ειδάλλως η δυσκολία τους παγιώνεται, αποτελεί τροχοπέδη για την πρόοδό τους και δημιουργεί περαιτέρω προβλήματα.

Τι είναι όμως οι Ε.Μ.Δ.; Ο όρος αναφέρεται κυρίως σε ένα φάσμα δυσκολιών που εμποδίζουν τα παιδιά να μάθουν να γράφουν και να διαβάζουν το ίδιο γρήγορα με τα παιδιά της ηλικιακής τους ομάδας. Η πιο γνωστή Ε.Μ.Δ. είναι η δυσλεξία που όμως ΔΕΝ είναι η μόνη Ε.Μ.Δ. Υπάρχουν προβλήματα μάθησης που δεν σχετίζονται με τη δυσλεξία αλλά αποδίδονται σε χαμηλή νοητική ικανότητα, αισθητηριακές βλάβες, υπερκινητικότητα κ.α.

ʼραγε οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες ή τα προβλήματα λόγου εμφανίζονται μόνο στις μέρες μας; Φυσικά και όχι. Απλά σήμερα χάρη στην πρόοδο των ανθρωπιστικών και παιδαγωγικών σπουδών έχει πλέον αποδειχθεί ότι οι δυσκολίες ενός παιδιού στη μάθηση, η άρνησή του να πάει σχολείο, ή οι δυσκολίες του στον προφορικό λόγο δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με εφησυχασμό, ούτε με απλουστεύσεις.

Παλαιότερα τέτοιες δυσκολίες αποδίδονταν σε τεμπελιά ή στην καλύτερη περίπτωση σε χαριτωμένο νάζι της παιδικής ηλικίας. Επίσης πολλά από αυτά τα θέματα αποτελούσαν ταμπού (όπως και η αριστεροχειρία σε προηγούμενες γενιές), ενώ τα όποια προβλήματα αφορούσαν πάντα κάποια άλλα παιδιά εκτός από το δικό μας. Πόσα άραγε παιδιά και σημερινοί μεγάλοι εγκατέλειψαν τη μάθηση ή απλά δεν αγάπησαν τα γράμματα γιατί κουβαλούσαν το στίγμα του «χαζού» του «αφηρημένου» αυτού που «δεν παίρνει τα γράμματα;».

 

Σήμερα γίνεται ολοένα και περισσότερο κατανοητό ότι οι Ε.Μ.Δ. χρήζουν συστηματικής εξατομικευμένης παρέμβασης ενώ η πολυπλοκότητά τους καθιστά την αντιμετώπισή τους όχι το θέμα μίας και μόνο ειδικότητας-αυθεντίας αλλά προϊόν συνεργασίας διεπιστημονικής ομάδας, εκπαιδευτικών και γονέων.

Σε μία τέτοια διεπιστημονική ομάδα συναντά κανείς ειδικότητες όπως είναι ο ειδικός εκπαιδευτικός, ο λογοπεδικός, ο εργοθεραπευτής και ο ψυχολόγος.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι όπως κάθε παιδί αποτελεί μία μοναδική προσωπικότητα, το ίδιο συμβαίνει και στο φάσμα των ΕΜΔ που τυχόν αντιμετωπίζει. Για το λόγο αυτό χρειάζεται να εκπονηθεί ξεχωριστό πρόγραμμα ανά περίπτωση. Ωστόσο η παρέμβαση αυτή είναι πολύ σημαντική καθώς το πέρασμα του χρόνου απλά θα δυσκολέψει την κατάσταση επιβαρύνοντας το παιδί με χαμηλή αυτοεκτίμηση, άγχος και απογοήτευση.

Μάθετε περισσότερα για τις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες στο 22940 95885..




Νέα Μάκρη: Αγ. Κων/νου 6, 19005
ΤΗΛ: 2294095885
ΚΙΝΗΤΟ: 6937303071
Αθήνα: Λένορμαν 255
ΤΗΛ: 2105155906
ΚΙΝΗΤΟ: 6972023288