ΕΠΙ ΛΕΞΕΙ - Μονάδα Λόγου + Γραφής


Λογοθεραπεία, Μαθησιακές δυσκολίες, Εργοθεραπεία, Ψυχολογική υποστήριξη, Ειδική αγωγή
Αναζήτηση

Η εργοθεραπεία - σύμμαχος στην ομαλή ανάπτυξη των παιδιών

Του Λευτέρη Μακρή, Εργοθεραπευτή, συνεργάτη του Επιλέξει, Ειδικής Μονάδας Λόγου και Γραφής, Νέα Μάκρη.

Η εργοθεραπεία είναι μία άγνωστη για πολλούς επιστήμη που όμως η συνδρομή της είναι ιδιαίτερα σημαντική σε πολλές καθημερινές εκδηλώσεις της ζωής για παιδιά αλλά και για ενήλικες.

Δυσκολίες που αντιμετωπίζει καθημερινά το παιδί στο σχολείο του και στην ευρύτερη κοινωνική του ζωή, βρίσκουν λύση στην εργοθεραπευτική παρέμβαση.

Βασικό εργαλείο στην Εργοθεραπεία είναι οι λεγόμενοι αναπτυξιακοί πίνακες βάσει των οποίων αξιολογούμε τη δυσκολία του παιδιού να ανταποκριθεί στις σχολικές απαιτήσεις. Πολλές από τις δεξιότητες που περιέχονται στους πίνακες αυτούς έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα για τη συνολική ανάπτυξή του.

Μέρος ενός τέτοιου πίνακα που χρησιμοποιεί ο εργοθεραπευτής είναι ο παρακάτω και αφορά στις ηλικίες 3 ετών.

Αδρή Κινητικότητα Λεπτή Κινητικότητα & οπτικός συγχρονισμός Δεξιότητες αυτουπηρέτησης Προγραφή
Πηδά από σκαλί με τα δυο του πόδια Φτιάχνει μακαρόνι με πλαστελίνη Λύνει ένα φιόγκο Κρατά το μολύβι με 3 δάχτυλα
Στέκεται στο ένα πόδι Περνάει χάντρα από κορδόνι Τρώει μόνο του
(με λίγη βοήθεια)
Αντιγράφει κύκλο
Αλλάζει πόδι ανεβαίνοντας τη σκάλα Χτίζει πύργο με 9 κύβους Ξεκουμπώνει μεγάλα κουμπιά Αντιγράφει σταυρό
Αναπηδά από το έδαφος Κάνει ψαλιδιές σε χαρτί Ντύνεται μόνο του
(με επίβλεψη)
Ιχνηλατεί τετράγωνο
Κλωτσά ακίνητη μπάλα Κρατάει πιρούνι ή κουτάλι με το χέρι σε υπτιασμό Ξεκουμπώνει φερμουάρ Μουντζουρώνει
Απομονώνει τον αντιχείρα με κλειστή παλάμη Δε γράφει έξω από το χαρτί

Αν το παιδί αδυνατεί να κάνει πάνω από 3 πράγματα που αναφέρονται ανά κατηγορία, ο εργοθεραπευτής καταστρώνει πρόγραμμα με σκοπό να καλυφτούν αυτά τα αναπτυξιακά κενά. Συχνά όμως συνυπάρχουν και μια σειρά δυσκολίες σε περισσότερες από μία κατηγορίες.

Έχουμε δει πχ ότι ενώ υπάρχει δυσκολία στο σχολείο (στη γραφή, στην ανάγνωση ή στην κατανόηση), υπάρχει εξίσου δυσκολία και σε βασικές δεξιότητες του παιδιού (ξεχνάει, δεν μπορεί να τακτοποιήσει τα πράγματά του, δυσκολεύεται να φροντίσει για την προσωπική του υγιεινή, ή απλά να δέσει τα κορδόνια του).

Εκεί απαιτείται η κατάστρωση ενός σχεδίου (πρόγραμμα εργοθεραπείας) όπου θα δουλευτούν συγκεκριμένοι στόχοι με βασικές προτεραιότητες.

Για παράδειγμα η κωδικοποίηση του τρισδιάστατου χώρου σε χαρτί (που έχει δύο διαστάσεις). Έχει γίνει κοινή σύμβαση σε όλους μας, να θεωρούμε ως αρχή ενός κειμένου (Πρώτο γράμμα) τη θέση ΠΑΝΩ κι ΑΡΙΣΤΕΡΑ στο χαρτί μας. Αυτό είναι πιθανό να μην το γνωρίζει κάποιο παιδί ακόμα.

Πως μπορούμε να μιλάμε λοιπόν για ανάγνωση εάν δεν έχει κατακτηθεί ο προσανατολισμός ;

Με τον ίδιο τρόπο θα λέγαμε "πως να μιλήσουμε για γραφή, αν δεν έχει αναπτυχθεί η λεπτή κινητικότητα ;" (για το κράτημα του μολυβιού).

Αυτά όλα είναι μια υπεραπλουστευμένη εικόνα της λογικής που μπορεί ν' ακολουθήσει ένας εργοθεραπευτής.

Στην πραγματικότητα κάθε τομέας ανάπτυξης επηρεάζει και επηρεάζεται από άλλους τομείς. Ένα αντιπροσωπευτικό παράδειγμα είναι ο συναισθηματικός τομέας και το πως μπορεί το παιδί να "κλειδώσει" εξαιτίας μιας απλής αδυναμίας. Η αδυναμία ενός παιδιού να συγκεντρώσει την προσοχή του στο κείμενο η οποία με τη σειρά της θα επιφέρει δυσκολία στην κατανόηση - έως και καθόλου κατανόηση -, θα έχει ως συνέπεια να αγχώνεται να μη το κατηγορήσουν ως τεμπέλικο ή και χαζό.

Αυτές λοιπόν οι προτεραιότητες που πρέπει να μπουν θα καθορίσουν και την περαιτέρω πορεία στην μαθησιακή του ανάπτυξη.

Ας μη διστάζουμε για το παραμικρό που μας ανησυχεί να απευθυνόμαστε σε ειδικούς. Αν καθυστερήσουν ορισμένα κομμάτια της ανάπτυξης και δεν δουλευτούν, οι δυσκολίες θα παραμένουν και θα αυξάνονται.

Μάθετε περισσότερα στο 22940 95885


Νέα Μάκρη: Αγ. Κων/νου 6, 19005
ΤΗΛ: 2294095885
ΚΙΝΗΤΟ: 6937303071
Αθήνα: Λένορμαν 255
ΤΗΛ: 2105155906
ΚΙΝΗΤΟ: 6972023288