ΕΠΙ ΛΕΞΕΙ - Μονάδα Λόγου + Γραφής


Λογοθεραπεία, Μαθησιακές δυσκολίες, Εργοθεραπεία, Ψυχολογική υποστήριξη, Ειδική αγωγή
Αναζήτηση

Μαθησιακές Δυσκολίες: μια γενική θεώρηση

Της Κλεοπάτρας Παπαγρηγοράκη, Ειδικής Παιδαγωγού, συνεργάτη του «Επιλέξει»

'Aλλος περισσότερο κι άλλος λιγότερο, όλοι γνωρίζουμε περί μαθησιακών δυσκολιών, καθώς τις δύο περίπου τελευταίες δεκαετίες η κοινή γνώμη στρέφεται προς αυτές με ολοένα αυξανόμενο ενδιαφέρον. Όπως λέει και ο όρος, είναι οι δυσκολίες που ενδέχεται να παρουσιάσει ένα παιδί κατά την περίοδο φοίτησής του στο σχολείο και που αφορούν στην εκμάθηση και κατάκτηση σχολικών γνώσεων και δεξιοτήτων.

Οι τύποι και τα χαρακτηριστικά των Μαθησιακών Δυσκολιών (Μ.Δ.) ποικίλουν. Στόχος του άρθρου αυτού δεν είναι να εμβαθύνει σε εξειδικευμένο λεξιλόγιο ή θεωρητικές κατηγοριοποιήσεις αλλά να παρουσιάσει αδρομερώς τις πιο γνωστές Ειδικές Μ.Δ. και κάποια συμπτώματα που ενδέχεται να τις συνοδεύουν, όπως επίσης και να κάνει λόγο για τα αίτια, τις πιθανές συνέπειες αλλά και την πορεία αντιμετώπισής τους. Επομένως, ενδεικτικά και πολύ συνοπτικά αναφέρουμε:

  • Δυσλεξία: πρόκειται για την Ε.Μ.Δ. που σχετίζεται με την ελλιπή ή λανθασμένη κατανόηση, επεξεργασία και χρήση της γλώσσας, κυρίως στο γραπτό αλλά και στον προφορικό λόγο, σε όλα τα γλωσσικά επίπεδα (διάκριση φθόγγων, ορθή εφαρμογή γραμματικών και συντακτικών κανόνων, ανάγνωση και κατανόηση, οργάνωση και παραγωγή κειμένου).
  • Η Δυσαριθμησία, που αφορά στην ορθή κατανόηση και διαχείριση των μεγεθών, των ποσοτήτων, των αριθμών, των μαθηματικών εννοιών και των στρατηγικών επίλυσης προβλημάτων, αλλά και την τέλεση αριθμητικών πράξεων (τους μηχανισμούς και τα βήματα εκτέλεσής τους). [σε σύγκριση με τη δυσλεξία, η ειδική μαθησιακή δυσκολία των μαθηματικών είναι λιγότερο γνωστή στο ευρύ κοινό]
  • Η αδυναμία συγκέντρωσης σε μία συγκεκριμένη δραστηριότητα, πιθανότατα συνοδευόμενη και από υπερκινητικότητα (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητας)
  • Η αδύναμη μνήμη και η ελλιπής κατανόηση και τήρηση χρονικών ακολουθιών ( π.χ. η ακολουθία των μηνών ή των ημερών της εβδομάδας), όπως επίσης και οι αδυναμίες στο χωρικό προσανατολισμό (διάκριση αριστερού-δεξιού, πάνω-κάτω, δυσκολία να "διαβάσει" την ώρα σε αναλογικό ρολόι)
  • Προβλήματα συντονισμού αδρής και λεπτής κινητικότητας, (κακή στάση του σώματος, λανθασμένη λαβή μολυβιού, δυσγραφία...)

Τα αίτια των Μαθησιακών Δυσκολιών ακόμη δεν έχουν διαλευκανθεί πλήρως· δεν πρόκειται για κάποια ασθένεια, δεν οφείλονται σε χαμηλό νοητικό δυναμικό του παιδιού, δεν σχετίζονται με μειωμένες κοινωνικές ή/και εκπαιδευτικές ευκαιρίες και έχουν μόνιμο χαρακτήρα (το παιδί επαναλαμβάνει τα ίδια σφάλματα σταθερά). Υπάρχει το ενδεχόμενο να προκύψουν ως αποτέλεσμα κάποιου ισχυρού ψυχολογικού σοκ στη ζωή ενός παιδιού (π.χ. ο ερχομός ενός μωρού στην οικογένεια, μια μετακόμιση ή ένας χωρισμός). Αυτή είναι όμως η περίπτωση των δευτερογενών (ψυχογενών) Μ.Δ. οι οποίες χρήζουν διαφορετικής αντιμετώπισης και έχουν πιο παροδικό χαρακτήρα.

Εκεί που πιθανότατα εντοπίζονται τα αίτια των Μ.Δ. είναι η διαφορετικότητα με την οποία τα παιδιά αυτά αντιλαμβάνονται, εσωτερικεύουν και οργανώνουν τα ποικίλα ερεθίσματα, μια διαφορετική δηλαδή οργάνωση του εγκεφάλου. Το μόνο για το οποίο είμαστε βέβαιοι είναι πως πρόκειται για γενετικά προδιαγεγραμμένες καταστάσεις, οι οποίες ενδέχεται να έχουν και κληρονομικό χαρακτήρα.

Με βεβαιότητα μπορούμε ακόμα να πούμε ότι οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι ένας ισχυρός παράγοντας που μπορεί να επιφέρει πολύ δυσάρεστες συνέπειες στον ευαίσθητο ψυχικό κόσμο ενός παιδιού. Το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες, όσο μικρό κι αν είναι, βιώνει καθημερινά το άγχος της ματαίωσης και της απογοήτευσης, επειδή είναι σε θέση να αντιληφθεί την αδυναμία του να ανταπεξέλθει με επιτυχία στις ακαδημαϊκές του υποχρεώσεις. Η αρνητική επίδραση που έχει μια τέτοια επαναλαμβανόμενη κατάσταση στην αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση είναι αυτονόητη. Οι μηχανισμοί άμυνας που μπορεί να αναπτύξει για να απαλύνει το αίσθημα της ανεπάρκειας ποικίλουν και εξαρτώνται από την ιδιοσυγκρασία του παιδιού, τις σχέσεις του με τους δασκάλους και τους γονείς του. Ενδέχεται να παραιτηθεί από κάθε προσπάθεια και να παρουσιάσει σχολική άρνηση, να υιοθετήσει στάση απάθειας, να ακολουθήσει επιθετικές - παραπτωματικές συμπεριφορές...

'Aτομα - κλειδιά προκειμένου να αποφευχθούν τέτοιου είδους δυσάρεστες και έκρυθμες καταστάσεις αποδεικνύονται οι δάσκαλοι ή οι καθηγητές του παιδιού, οι οποίοι εφόσον αντιληφθούν κάτι ύποπτο, οφείλουν να κατευθύνουν το γονέα σε κάποια κρατική ή μη υπηρεσία, για να διερευνηθεί η τυχόν ύπαρξη Μ.Δ. Είναι μάλιστα πολύ σημαντικό ο όποιος έλεγχος να γίνει όσο το δυνατόν νωρίτερα (στις πρώτες τάξεις του δημοτικού), διότι όσο πιο έγκαιρα γίνεται η εφαρμογή του εξατομικευμένου προγράμματος αποκατάστασης των Μ.Δ., τόσο πιο αποτελεσματικό είναι αυτό. Κλείνοντας, πρέπει να υπογραμμιστεί η σημασία της συνέπειας στην παρακολούθηση του προγράμματος, καθώς και της συνεργασίας των γονέων με τους ειδικούς παιδαγωγούς και τους άλλους ειδικούς.

Για περισσότερες λεπτομέρειες, απορίες ή διευκρινίσεις απευθυνθείτε στα 2294095885, 6973383419.




Νέα Μάκρη: Αγ. Κων/νου 6, 19005
ΤΗΛ: 2294095885
ΚΙΝΗΤΟ: 6937303071
Αθήνα: Λένορμαν 255
ΤΗΛ: 2105155906
ΚΙΝΗΤΟ: 6972023288